extra_info

Weeerbaarheid voor vrouwen met (seksueel) geweldservaringen

Doel van de training
Het doel van de training is het vergroten van je zelfvertrouwen, zodat je je veiliger en zekerder voelt en beter kunt reageren op lastige, ververvelende en bedreigende situaties.

Inhoud van de training
Dezelfde thema's komen aan bod als in een algemene weerbaarheidstraining, rekening houdend met je achtergrond. Zo is de opbouw van de training rustig en overzichtelijk.  Er is veel aandacht voor het ervaren en aangeven van je eigen grenzen binnen de training. Iedere vrouw bepaald haar eigen tempo. Ook is er wat meer ruimte voor gesprek rondom de oefeningen en technieken. Het is aan te raden naast de training een andere vorm van begeleiding of behandeling te volgen, waar dingen die naar voren komen binnen de training besproken kunnen worden.

Thema's:

  • Gronding, letterlijk en figuurlijk stevig op je benen staan
  • Houding en uitstraling goed kunnen gebruiken
  • Eigen kracht ervaren
  • Nee kunnen en durven zeggen
  • Loskomen uit diverse grepen
  • Trap- en stoottechnieken
  • Leren herkennen, erkennen en aangeven van je eigen grenzen
  • Veiligheid op straat
  • Agressie en (seksueel) geweld door bekenden en onbekenden
  • Hulp kunnen en durven vragen

In elke les wordt er geoefend met zowel de fysieke als de mentale weerbaarheid. In het mentale deel besteden we aandacht aan hoe je onveilige situaties kan herkennen en voorkomen en wat je kan doen als je in een onveilige situaties zit. Verschillende manieren van reageren worden besproken en uitgeprobeerd. Iedere vrouw heeft haar kwaliteiten. Deze leer je versterken en je leert nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen. Door middel van rollenspel oefenen we hoe je op een overtuigende manier je grenzen kunt stellen, waarbij stemgebruik en lichaamstaal erg belangrijk zijn. We doen oefeningen met stevig staan, houding en verschillende vormen van kracht.

In het fysieke gedeelte leer je hoe je je fysiek kunt verdedigen. Na een korte warming-up leer je hoe je los kunt komen uit diverse grepen en leer je een aantal zelfverdedigingstechnieken aan. De technieken oefenen we op stootkussens, zodat je kunt ervaren dat je sterker bent dan je denkt.

Alle vrouwen kunnen deelnemen aan deze training. De lessen hebben een sportief karakter, maar je hoeft zeker niet aan sport te hebben gedaan om mee te doen. Er is veel ruimte voor jou als individuele deelneemster.

Beperking?
Als je een handicap, blessure of beperking hebt is dat geen beletsel om mee te doen. We kijken naar wat ieder voor mogelijkheden in zich heeft.

Cursusopzet
De training wordt gegeven in kleine groepen van 6 tot maximaal 10 vrouwen.